13 Eylül 2019 Cuma 08:30
Mehir nedir? ne kadar mehir verilir? Mehir ile ilgili Diyanet İşleri Başkanlığı açıklaması

Mehir Nedir?

Erkek evlendiği sırada eşine verdiği ya da vermeyi vaat ettiği para veya başka bir mala mehir denir. Kur'an-ı Kerim'de, evlenen erkeğin kadına mehir vermek zorunda olduğu ve bunu zorla geri almasının caiz olmadığı şeklinde ayetler mevcuttur (Bakara, 2/237; Nisâ, 4/4, 20, 24, 25; Mâide, 5/5). Hanefi inancına göre mehir, nikahın neticelerinden biridir. Bu sebeb ile nikah sırasında belirlenmiş olsa, hatta nikah sırasında verilmeyeceği şart edilse bile evlenen kadın'nın mehir alması haktır.

Mmehir nikah sırasında belirlenip belirlenmemesine göre ikiye ayrılır. Mehrin tutarı nikah esnasında belirlenmiş ise buna mehr-i müsemmâ denir. Nikah sırasında mehir tutarı belirlenmesi ya da belirlenmemesi mehrin bir nedeni geçersiz sayılması durumunda evlenen kadın mehr-i misil hak eder. Bu halde mehrin tutarı akrabaları arasında her bakımdan kendi konumuna denk olan kadınların aldığı mehrin tutarıdır.

Mehir, ödenme zamanına göre, mehr-i muaccel ve mehr-i müeccel olmak üzere iki kategoriye ayrılır; Mehr-i muaccel, peşin olarak ödenen mehirdir. Kadın mehr-i muacceli almadan kocanın evine gitmeme hakkına sahiptir. Mehr-i müeccel ödenmesi ertelenen mehirdir. Bu mehirin ödenmesi için herhangi bir zaman belirlenmiş ise bu tarih gelmiş olmasında mehrin kadına ödenmesi gerekir. Şayet bir vakit atfedilmiş ise, nikahın sona erdiğinde mehir muacceliyet kazanır ödenmesi şarttır. Başka bir tabir ile boşanma durumunda kocanın bu mehiri ödemesi şarttır. Ölüm durumunda ise bırakmış olduğu mirastan ödenir.

Mehir olarak maddi veya mali değeri olmuş her türlü menfaat tespiti yapılır. Mehrin en az tutarı Hanefilere göre 10 dirhem (o dönemlerde yaklaşık iki koyun bedeli), Mâlikîlere göre ise 3 dirhem gümüş olarak belirlenmiştir.

Şafii ve Hanbeli hukukçularına göre mehirin alt veya üst sınırı bulunmamaktadır. Mehirin üst sınırının olmaması hakkında Hanefi ve Malikiler de diğer iki mezhep gibi hem fikirdirler. Hz.Ömer kendi halifeliği zamanında evlilikleri kolaylaştırmak için mehre üst sınır getirmeyi arzu etmiştir. fakat bir kadın “…Onlara kantarla vermiş olsanız da hiçbir şeyi geri almayın...” (Nisâ, 4/20) âyetini delil getirmesi halinde fikrini değiştirmiştir.

Mehir, kadını hem evliliğe ısındırmak hem de ona belli bir mali güç kazandırmak sebebi ile uygulanmıştır. 

Son Güncelleme: 13.09.2019 08:30
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

Popüler Haberler